26 Temmuz 2016 Salı

"Rusya-Moskova" 3. ve Son Bölüm (Novodevichy Mezarlığı, Uzay Müzesi ve Hayvanat Bahçesi)

Bugün uçağım saat 21:25’de. Moskova merkezinde gezebileceğim belli başlı bölgeleri tamamladım. Kalan vaktimi şehrin biraz daha dışında bulunan turistik yerler için en verimli şekilde harcamaya çalışacağım. Aklımdaki ilk nokta Türklerin Moskova’da mutlaka ziyaret ettikleri Novodevichy Mezarlığı. Elimdeki haritayı kullanmakta zorlanıyorum. Cadde ve sokak isimleri hep krill alfabesiyle yazılmış. Sorup soruşturduğum kadarıyla mezarlık otelime biraz uzakta olsa yürünebilecek bir mesafede. Bu nedenle sabah erkenden 08:30’da yola çıkıyorum. Sokaklarda İngilizce bilen insan bulmak oldukça zor. Türkçe, Rusya’da Türki Cumhuriyetler vatandaşlarının yoğun bulunması sebebiyle daha kullanışlı bir dil. Yaklaşık 1-1.5 saatlik bir yürüyüş sonunda sora sora Novodevichy Manastırına ulaşıyorum. 

Novodevichy Manastırı


Novodevichy Manastırı İçindeki Kilise
Novodevichy Mezarlığı 16. yy'dan kalma Novodevichy Manastırı'nın duvarlarla çevrili alanın içerisinde diye düşünüyorum. Manastırın güvenlik görevlisi çat pat İngilizce biliyor. Ona soruyorum ancak tatmin edici bir cevap alamıyorum. Manastırın bahçesine girerek manastırı ve manastırda yer alan mezarlıkları geziyorum. Ancak bir türlü Nazım Hikmetin mezarına ulaşamıyorum. 
Novodevichy Manastırı
Dışarı tekrar çıkarak Manastırı çevreleyen duvarın etrafından başka giriş kapısı arıyorum. Bu arada manastırı çevreleyen değişik kuleleri görüntülüyor ve çok güzel bir park buluyorum.
Novodevichy Manastırı
Novodevichy Manastırı


Novodevichy Manastırı Krokisi
Mezarlığın önünde yer alan ve ortasındaki gölette köprülerin bulunduğu ve ördeklerin gezindiği, rengarenk lalelerin açmış olduğu parkta biraz dinleniyorum. Moskova’nın yeni modern yüzü gökdelenlerini görüntülüyor ve geri dönüş yoluna çıkıyorum. Bu arada gökdelenler bölgesinde çıkan bir yangın da objektifime takılıyor. 

Novodevichy Manastırı Önündeki Park
Nazım Hikmet’in mezarı, manastır kompleksinden çıkıp yan yoldan devam edilerek içeri girilen bölümlerden 8 numaralı bölümde imiş... Bilen bilmeyene anlatsın L
Otelime dönerek ayarladığım araçla şehrin kuzey-doğusunda yer alan ünlü Uzay Müzesi’ni (Memorial Museum of Cosmonautics) görmeye gidiyorum. Moskova gerçekten çok geniş düz bir ovaya yayılmış bir şehir. Ada caddeler oldukça geniş en az 4’er şeritli ve yapılaşma bloklar halinde çok düzenli. Müze, Moskova Fuar Merkezi Alanının yakınında, Prospetk Mira bölgesinde yer alıyor.
Uzay Müzesi veya Uzay Araştırmaları Anma Müzesinde SSCB ve Rusya’nın uzay macerası sergileniyor. Uzay Fatihleri adı verilen ihtişamlı bir anıtın kaidesinde ilginç mimarisiyle dikkati çekiyor. Uzay Müzesi'nin önünde, SSCB kozmonotlarının onuruna dikilen 100 m. uzunluğunda ve roket şeklindeki anıt bulunuyor. 
Moskova Uzay Müzesi Anıtı Kaidesinde
Moskova Uzay Müzesi Anıtı













Bu kule 1964 yılında inşa edilmesine rağmen, anıt müze on yedi yıl boyunca inşa edilmemiş. Müzenin açılışı, Yuri Gagarin’in dünya yörüngesindeki ilk insan olduğu günün 20. yılını anmak üzere 10 Nisan 1981 tarihinde gerçekleşmiş. 2009 yılında Kozmonotluk Gününde yeni bir onarımdan sonra tekrar açılan müzenin boyutu üç katına çıkarılarak ABD, Avrupa, Çin dahil olmak üzere dünya çapında uzay programlarına adanmış yeni bölümler eklemiş.

Müzenin girişinde ziyaretçileri, Rus uzay adamı Yuri Gagarin'in kollarını açmış heykeli karşılıyor. 

Moskova Uzay Müzesinde Yuri Gagarin Heykeli
Müzede, Sovyet ve Rus dönemine ait astronomi, uzay araştırmaları ve teknolojileri ile uçuş tarihini, aynı zamanda sanatta uzayı anlatan geniş bir sergi yer almakta. Gagarin, Sergey Korolyov, Sputnik ve Soyuz gibi başlıca Sovyet uzay programına odaklanmış müzede 85.000 farklı öğeyi barındıran çok geniş bir koleksiyon mevcut. Müzede, ünlü kozmonot Yuri Gagarin’in giydiği kıyafetten, Rus kozmonotlara ait eşyalara, uzaya fırlatılan ilk Sovyet uydusundan, MIR Uzay İstasyonu maketine kadar Sovyetler Birliği Uzay Ajansı’na ait birçok parçayı görmek mümkün.
Moskova Uzay Müzesinde
Dünya çapında çok ünlü bir yer olan müzeyi yılda ortalama 300.000 kişi ziyaret ediyor. Müzeye giriş ücreti 200 Ruble, ayrıca fotoğraf çekmek isterseniz 200 Ruble daha ödemeniz gerekiyor.

Moskova Uzay Müzesinde
Müzenin bahçesinde çeşitli sergilerin düzenlediği büyükçe bir park yer almakta. Parkın içinde ünlü Rus bilim adamlarının heykelleri ile ilginç bir güneş saati anıt kulenin tam karşısında yer alıyor. Müzenin metro istasyonuna bağlantısı var, metro ile kolaylıkla ulaşabilirsiniz. 
Moskova Uzay Müzesi Bahçesi ve Güneş Saati
Uzay Müzesinden sonra Moskova şehrini en güzel seyredebileceğim yer olarak tavsiye edilen Moskova’nın en yüksek noktası olan Ostankino Kulesi’ne doğru yola çıkıyorum. Kule, Uzay Müzesine oldukça yakın bir noktada. Kule radyo-televizyon vericisi olarak kullanılıyor. Anten ve direği ile birlikte 540,1 m yüksekliğinde 120 katlı kule Avrupa'nın en yüksek, dünyanın en yüksek dördüncü binası. Ostankino Kulesi Ekim Devrimi'nin 15. yıl dönemi için yapılmış. Kuleye asansör ile çıkılıyor. Kulenin önünde çok uzun bir kuyruk oluşmuş ve beklemek zorunda kalıyorum. Kuleye çıkış ücreti de oldukça pahalı. 900 Ruble. 
Ostankino TV Kulesi
Bekleme sürem epeyce uzadığı için kuleye çıkmaktan vazgeçip kısıtlı zamanımı Moskova Hayvanat Bahçesinde geçirmeye karar veriyorum. 21.5 hektar alana sahip olan bahçe, Moskova Devlet Üniversitesi profesör ve biyologları tarafından 1864 yılında kurulmuş. 1919 yılında kamulaştırılan hayvanat bahçesinin mülkiyeti 1922 yılında Moskova şehrine devredilmiş. O tarihten bu yana Moskova şehri tarafından işletiliyormuş. Hayvanat Bahçesine giriş ücreti 300 Ruble.

İlk açıldığında 10 hektarlık bir alanda 286 hayvan bulunan bahçe, 1926 yılında 18 hektar daha genişletilmiş. Bahçenin orijinal binaları eski Rus tarzında inşa edilmiş ahşap binalar şeklindeymiş. Bolshaya Gruzinskaya Sokağının bahçeyi ikiye bölmesi sebebiyle önceden iki ayrı hayvanat bahçeleri olarak işletilen mekanda 1990 yılında büyük bir yenileme çalışması gerçekleştirilmiş. Büyük bir kaya kale şeklinde yeni giriş kapısı ile eski (1864) ve (1926) yeni arazileri birbirine bağlayan yaya köprüsü ilave edilmiş.
Moskova Hayvanat Bahçesinde 
Moskova Hayvanat Bahçesinde















Ayrıca hayvanat bahçesi bir kez daha genişletilerek, deniz akvaryumu, kuşhane, gece hayvanları, deniz aslanı sergi alanları ve çocuklara yönelik bölümleri yeni alanlar açılmış. Hayvanat bahçesinde daha doğal bir ortam yaratmak için şelale ve akarsular eklenmiş. Şu an 21.5 hektar alanda hizmet veren Moskova Hayvanat bahçesinde yaklaşık 1000 türü temsil eden 6500 üzerinde hayvanlar bulunmakta. Bahçede hayvan davranışları, beslenme, üreme ve nesli tükenmekte olan hayvanlar hakkında çalışmalar yapılmakta.

Hayvanat Bahçesini soluk soluğa çok hızla gezmeye çalışıyorum. Göremediğim pek çok bölümü oluyor. Bahçenin neredeyse tamamına yakın bölümünde yenileme inşaatları devam ediyor. Eski ve yeni bahçeyi birbirine bağlayan köprüyü de kullanıyorum. Alan o kadar büyük ki, buraya erken gelememiş olduğuma üzülüyorum. Kar leoparından, pantere, çift hörgüçlü deveden mirkete kadar pek hayvanı görüntülüyorum. Beni en heyecanlandıran bölüm ise anne ve yavru gorilin yer aldığı bölüm oluyor. Afrika’da yaşayan bu hayvanlardan birisine Moskova’da rastlamak ne kadar şaşırtıcı ve bir o kadar da üzücü… 
Moskova Hayvanat Bahçesindeki Goril
Veeee ilk defa bir hayvanat bahçesinde bir baykuşu görüntülüyorum. Beni tanıyan herkes baykuşlara olan ilgimi çok iyi bilir. Buda benim için günün sürprizi oluyor. Baykuş kafesinde bir hayli uğraştıktan sonra 3 saatlik hayvanat bahçesi turumu tamamlıyorum. 
Moskova Hayvanat Bahçesindeki Baykuş
Bahçeden Seven Sister’s binalarını kendime yön tayin ederek otelime doğru yürümeye başlıyorum. Ancak ne kadar büyük bir hata yaptığımı 2 saat sonra anlıyorum. Yol bir türlü bitmek bilmiyor. Ve anlıyorum ki Moskova’da gezmek için en kullanışlı ulaşım aracı metro. Dönüş uçağında sanırım gözümü hiç açamayacağım. Ama 2 günde Moskova sanırım ancak bu kadar gezilebilirdi diye kendimi teselli ediyorum.
Moskova trafiğini göz önüne alarak Kievski Tren İstasyonundan, Vnukova havaalanına saat 19:00 treni ile 380 Rubleye kolay ve konforlu bir şekilde yarım saat içinde gidiyorum. Moskova gezime ait fotoğraflarımdan oluşan sunuma https://www.youtube.com/watch?v=6n1Uv3SJXQ0 adresinden ulaşabilirsiniz. Keyifli gezmelerde buluşmak üzere sevgiyle kalın…
Özlem ŞENOL
26.07.2016

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder